Uitspraak over maatwerk Hulp bij het huishouden

12 maart 2019

Uitspraak over maatwerk Hulp bij het huishouden

In diverse gemeenten strijdt de SP al jaren voor een eerlijke toekenning van Hulp bij het Huishouden. Van maatwerk is weinig sprake. De indicatie in tijd uitdrukken is veelal onbespreekbaar. Kwetsbare bewoners blijven soms verstoken van de noodzakelijk hulp. Mensen van wie verwacht wordt dat zij zo lang en zelfstandig mogelijk thuis blijven wonen, wordt dit al jaren onmogelijk gemaakt.

De Centrale Raad van Beroep, het hoogste bestuursorgaan van Nederland lijkt hier gelukkig nu een stokje voor te steken. De bestuursrechters oordelen dat specifiek de gemeente Enschede heeft nagelaten de juiste indicatiemethode te hanteren en dat het WMO beleid op dit punt niet deugt. Omdat in andere gemeenten dezelfde siyuatie van toepassing is, zou dit ook voor deze gemeenten moeten gelden. Een nieuwe indicatiemethode is nodig, zodat mensen weten hoeveel uren zij hulp bij het huishouden krijgen. Zorgvragers weten precies hoeveel tijd zij hulp krijgen en zorgaanbieders weten precies wat ze moeten leveren. De SP wil dat de gemeenten het gesjoemel met indicatie Hulp bij Huishouden stopt!