h

MASSAAL PROTEST TEGEN GELUIDSOVERLAST SPOOR

3 november 2009

MASSAAL PROTEST TEGEN GELUIDSOVERLAST SPOOR

Wethouder: ‘Desnoods actie voeren’

Deze woorden sprak wethouder Lansink Rotgerink tijdens een ‘meeting’ met bewoners van een aantal wijken langs het spoor. De wethouder had op een gesprek op zijn kamer met zo’n 5 mensen gerekend. Er waren echter precies 34 bewoners op komen dagen en dus moest er uitgeweken worden naar de kantine.

Grote opkomst

grote opkomst

De bewoners wilden bij monde van SP-bestuurslid Toon Peters van de wethouder onder meer horen hoelang het nog gaat duren voordat geluidwerende maatregelen worden getroffen tegen het toenemende treinverkeer. Vooral het nachtelijke goederenvervoer, voor een deel bestaand uit transporten met oude Oost-Europese wagons, houdt veel mensen uit de slaap. Dit vervoer neemt steeds meer toe, mede doordat de lijn Hengelo-Zutphen taboe is verklaard voor het goederenvervoer.De bewoners willen zo snel mogelijk geluidsschermen en maatregelen aan rails (raildempers, slijpen van de rails) en treinen (andere remblokken).

SP bestuurslid Toon Peters aan het woord

SP bestuurslid Toon Peters aan het woord

Truus van Bree bood de wethouder meer dan 300 handtekeningen aan, de meesten in één avond verzameld in de buurt Het Wensink, maar ook afkomstig uit andere buurten langs het spoor.

Truus van Bree biedt de handtekeningen aan

Truus van Bree biedt de handtekeningen aan

Wethouder Lansink Rotgerink gaf aan dat wat de gemeente betreft begonnen kan worden met het plaatsen van de schermen (subsidies zijn binnen), maar dat men met de planning ook afhankelijk is van derden. Minder positief was hij t.a.v. het plaatsen van raildempers e.d.: dat kan vergeten worden, want het spoor is net vernieuwd. Hij verweet de Haagse politiek dat er een spelletje gespeeld wordt: ‘Op grote schaal wordt geld beschikbaar gesteld voor geluidwerende maatregelen, maar het is een dekmantel om steeds meer (goederen)treinen toe te laten op het traject. Wij zijn het afvoerputje van het westen. Vervoerders worden vrij gelaten te kiezen welk traject ze kiezen en zo wordt de afgelaste noordelijke aftakking van de Betuwelijn alsnog een feit. Borne wordt straks letterlijk in tweeën gesplitst door het spoor. We moeten misschien wel actie gaan voeren, anders wordt er toch niet geluisterd’. Deze woorden sprak hij aan het juiste adres. ‘We hebben alleen maar vrachtwagens en zand nodig’, aldus één van de aanwezigen.

Niet alleen de geluidsoverlast wekt ergernis, ook de trillingen die de treinen veroorzaken. Scheuren in de muren zijn het gevolg en wie draait voor de kosten op van de waardevermindering van de huizen?

Door de wethouder en zijn ambtenaar werd toegezegd de bewoners via de Bornse Courant op de hoogte te houden van de gesprekken die gevoerd worden met de landelijke en vooral regionale overheid. Na afloop spraken bewoners af het nog even aan te zien, maar als blijkt dat er geen schot in de zaak zit kunnen de vrachtwagens besteld worden. Wellicht dat de gemeente Borne het zand kan leveren.

U bent hier