h

Bewoners langs het spoor: steeds meer overlast

6 augustus 2024

Bewoners langs het spoor: steeds meer overlast

Foto: SP

De afgelopen maanden bereiken ons geluiden van bewoners langs het spoor dat de geluidsoverlast toeneemt. Meerdere keren per uur kun je in je tuin elkaar niet verstaan. Dan gaat het niet om het personenvervoer dat voorbij zoeft, maar om de ellenlange goederentreinen die steeds vaker voorbij denderen.

Dat laatste heeft te maken met de volgende feiten:
Tussen 2013 en 2023 is het aantal goederentreinen dat Borne passeert meer dan verdubbeld van ruim 3000 tot 6500. Tussen november 2024 tot tenminste mei 2026 zullen wegens werkzaamheden aan de Betuwelijn 15 extra goederentreinen per etmaal Borne passeren.

Wat betreft de veiligheid: In 2022 passeerden 1449 ketelwagens met brandbaar gas, waar 210 toegestaan zijn. In 2022 passeerden 2153 ketelwagens met brandbare vloeistof, waar 1000 zijn toegestaan.

De SP ontving specifiek klachten vanuit de buurt Saturnusstraat/Mercuriusplein over toenemende geluidsoverlast en trillingen. Deze overlast zal vanaf november alleen maar groter worden. Ook wanneer de Duitse aansluiting op de Betuwelijn ooit gereed zal zijn, zal het goederenvervoer langs de Noordelijke Aftakking richting Hamburg aanzienlijk blijven.
De overlast geldt niet alleen voor de genoemde buurt maar ook voor andere delen van Borne die direct aan het spoor gelegen zijn.

In zijn betoog tijdens de beschouwingen over de Nota Kaderstelling merkte fractievoorzitter Frans Schoon het volgende op: ‘Een punt van zorg voor de SP betreft veiligheid, met name het toenemende goederenverkeer over het spoor, met name de gevaarlijke stoffen die hierover vervoerd worden, de richtlijnen die hiervoor gelden worden vele malen overschreden (tot 20x aan toe). Goederenvervoer per spoor is de veiligste manier, maar tot wanneer. Ook de treinen worden stiller, een groot deel voldoet aan de eisen, maar juist het toenemend aantal goederentreinen zorgt voor erg veel lawaai. Kan het college aangeven hoe ze hiertegen willen optreden? Zouden bijvoorbeeld de geluidsschermen nog kunnen worden verhoogd?’
De lauwe reactie van de wethouder als antwoord was teleurstellend. Het aanbrengen en financieren van geluidsschermen is een taak van de Rijksoverheid, i.c. Pro Rail. Wel moet de gemeente eerst in actie komen om de kwestie aan te kaarten.
De SP Borne komt hierop terug.

 

Reactie toevoegen

U bent hier