SP: geen windmolens bij Knooppunt Buren

12 juni 2024

SP: geen windmolens bij Knooppunt Buren

De SP Borne is niet bij voorbaat tegen windmolens, maar dan wel waar het kan. En dat is niet bij Buren in de nabijheid van de wijken Letterveld/Kerkedennen en het landgoed Twickel. Langs snelwegen in dunbevolkt gebied of op grote industrieterreinen zijn windmolens meer op hun plek. Wel moet Borne volgens de SP mee blijven praten met de omliggende gemeenten. Hierover ging de discussie in de gemeenteraad: houden we ons aan de programmeringsafspraken tussen de provincie en de gemeenten Borne, Hof van Twente, Hengelo en Haaksbergen, of stappen we uit het overleg. Dan valt de gemeente Borne onder een ‘restgebied’, waarbij de provincie initiatiefnemers voor het plaatsen van windturbines toestemming kan geven deze te plaatsen op Borns grondgebied.

Ondertekent Borne de programmeringsafspraken wel, dan komen er geen windturbines op Borns grondgebied maar is er wel een grote kans op 2 turbines met een tiphoogte van 240 meter bij knooppunt Buren en 2 turbines op industrieterrein Hengelo-Zuid.
Na een lange discussie werd het collegevoorstel om zich te houden aan de programmeringsafspraken niet aangenomen. Gevolg is dat de provincie nu toestemming kan geven tot het plaatsen van windturbines op Borns grondgebied, b.v. richting Zenderen.