Verkiezingsuitslag Tweede Kamerverkiezingen

22 maart 2021

Verkiezingsuitslag Tweede Kamerverkiezingen

In de peilingen, voor wat ze waard waren, leek de SP toch enigszins in de lift te zitten. Twaalf, in ieder geval elf zetels, leek mogelijk. Uiteindelijk hebben de drie linkse partijen naar alle kanten toe stemmen verloren. Aan D66 en aan populistisch rechts om de voornaamste te noemen. De SP gaat van 14 naar 9 zetels in de Tweede Kamer. Dat is een verlies van 5 zetels en dat doet pijn. We zullen moeten proberen te achterhalen waar het verlies vandaan komt. Intussen geven we niet op. Wij zullen doorgaan! Als we kijken naar de uitslag in Borne

dan is het moeilijker dan in voorgaande jaren de uitslagen per wijk te beoordelen. Er waren meer stembureaus en soms op andere plekken. Toch zijn er bij de uitslagen wel opmerkingen te maken:
- de hoogste percentages werden door de SP gehaald in de buurten Tichelkamp, Spanjaardsbuurt, Letterveld, Wensink-Zuid en op stembureau Gemeentehuis. De percentages lagen hier tussen de 7,7 en 8,7 %.
- In de Bornsche Maten kwamen we niet verder dan 2,7%. De grote winnaars waren hier de VVD en D66.
- opmerkelijk is het stemgedrag onder 70-plussers. Onder de briefstemmers haalde Forum nog geen 0,5%, ook de PVV kwam niet verder dan 4%. CDA scoorde hier het hoogst met 40%, de PvdA kreeg 10%, de SP 8 % van de stemmen.