Goedbezochte bijeenkomst over de Verbindingsweg

26 april 2019

Goedbezochte bijeenkomst over de Verbindingsweg

De politieke partijen D ’66, Groen Links/PvdA, SP, Voor Borne en VVD, ook vertegenwoordigd in  oppositie in de Gemeenteraad en de actiegroep Zenderen filevrij organiseerden gisteren een bijeenkomst over de door de coalitiepartijen gewenste verbindingsweg in het bijzonder en over de wegenproblematiek in de gemeente Borne in het algemeen. Afgevaardigden van alle belangengroeperingen die de samenleving van de gemeente Borne in dit onderwerp kunnen vertegenwoordigen en andere individuele belangstellenden kwamen af op dit informerend en opiniërend overleg.

Fons Lohuis uit Zenderen beschreef in een duidelijke presentatie de geschiedenis van de verkeersproblematiek rond Zenderen-Borne en welke oplossingen tot nu toe zijn aangedragen. Een nieuwe oplossing dient zich sinds vorig jaar aan. Er komt een ‘MIRT onderzoek’ naar het knelpunt Azelo in de A1/A35. Hierin wordt de onderliggende lokale wegenstructuur meegenomen. Rijk, provincie en aanleggende gemeenten zijn hierbij vertegenwoordigd. De uitkomst van dit onderzoek is nog dit jaar te verwachten. Mogelijk brengt dit de aanleg van een rondweg om Zenderen (de 5b variant) snel dichterbij.
Onder leiding van Jan de Vries werd in groepen gewerkt aan stellingen voor of tegen de verbindingsweg. Daarna mocht iedere aanwezige punten geven aan de stellingen. Een flinke meerderheid sprak zich uit tegen de verbindingsweg. De stellingen die de meeste steun kregen:
- stop met de voorbereidingen tot aanleg van de verbindingsweg, in ieder geval tot de uitkomst van het MIRT-onderzoek bekend is en in de gemeenteraad is besproken.
- de verbindingsweg kost de Bornse gemeenschap veel te veel geld en een onnodige OZB verhoging. De komende jaren is nog veel geld nodig door uitdeiende kosten in het Sociaal Domein en de vernieuwing van sportpark Het Wooldrik.
Bij monde van SP voorzitter Mieke Visser onderschreven de organiserende partijen de stelling om met de definitieve besluitvorming over de verbindingsweg te wachten tot de uitkomsten van het MIRT (Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport) in de loop van dit jaar bekend worden en kunnen worden besproken. Het is denkbaar dat deze uitkomsten tot andere afwegingen kunnen leiden, ook bij College en coalitiepartijen. Maar na vaststelling van het bestemmingsplan is er geen weg terug. Die paar maanden kunnen in dit al lang lopende traject het probleem niet meer zijn.