Zorgen over luchtkwaliteit in Borne

18 juni 2018

Zorgen over luchtkwaliteit in Borne

Bij de herziening van het kruispunt Bornsche Beeklaan/Rondweg en de aanleg van een nieuw stoplicht ging het in de gemeenteraad wederom over de luchtkwaliteit, een heikel punt in Borne, dat gelegen is in een oksel van de A1/A35. Het college stelde voor een MER-rapportage achterwege te laten. Alleen de SP en de fractie van GroenLinks/PvdA maakten hiertegen bezwaar.

In een klein gebied is een zeer ongunstige situatie ontstaan wat betreft luchtkwaliteit. De afslag naar Westermaat-Plein met Ikea, MediaMarkt etc., twee basisscholen, een kinderdagverblijf, een gezondheidscentrum, twee stoplichten, waar nu een derde bijkomt ten behoeve van de snel groeiende wijk Bornsche Maten. Een voorziene knip in de Rondweg die voor nog meer verkeersoverlast zorgt. Dit alles rechtvaardigt een (gedeeltelijke) MER-rapportage, gericht op luchtkwaliteit. SP-fractievoorzitter Tom Verreussel noemt het een second opinion uitgevoerd door deskundigen, waarmee de bevolking, die al vaker heeft aangegeven bezorgd te zijn over de luchtkwaliteit, serieus wordt genomen. ‘We moeten de burgers de kans geven te reageren, reële argumenten tegen elkaar af te wegen. Daarom wel een MER-rapportage om te weten wat we doen en de schadelijke effecten tot een minimum te beperken.’, aldus Tom Verreussel.