Gebakkelei rond het gemeentenieuws

26 januari 2018

Gebakkelei rond het gemeentenieuws

De gemeente Borne plaatste tot voor kort haar bekendmakingen en andere publicaties op een speciale pagina in de Bornse Courant. Het contract hiervoor liep tot 1 januari 2019. In mei 2017 besloot de Bornse Courant een dag eerder te verschijnen, wat tot gevolg had dat de gemeente haar nieuws eerder moest aanleveren. Dit was de reden dat de gemeente, eerder dan gepland,besloot een nieuwe aanbesteding op te starten, waarbij ook De Week van Borne kon meedingen. Met één punt verschil won De Week van Borne, die nu sinds 1 januari het gemeentenieuws publiceert.

Door enkele partijen werd tijdens het Politiek Beraad afgelopen week lang stilgestaan bij de ‘move’ van het college, dat overigens gerechtigd is dit soort beslissingen te nemen zonder toestemming van de gemeenteraad.
Op de door de Week van Borne geboden extra’s bleek nogal wat af te dingen. Het bezorgen in Slangenbeek is geen voordeel voor de Bornse burger en het aanbod van gratis pagina’s rond de verkiezingen wordt door de Bornse Courant al jaren in praktijk gebracht. Bovendien zijn er klachten over de bezorging van De Week van Borne. En wat misschien nog wel het belangrijkste is: qua aanlevertijden van het nieuws door de gemeente is er niets gewonnen. De SP wees nog op een passage in een begeleidend memo van het college, waarbij werd beweerd dat het belang van bestendigheid van een krant niet geldt in een tijd waarin kranten snel komen en verdwijnen. De Bornse Courant – opgericht in 1902 - behoort tot de oudste kranten van Twente. Dit riekt nogal naar bestendigheid.
Conclusie van de SP en enkele andere partijen. Het hele gedoe heeft geen winst opgeleverd en is overbodig geweest. Omdat het contract per 1-1-2019 afloopt had er in de loop van dit jaar een nieuwe aanbestedingsprocedure kunnen worden gestart, waarbij beide kranten ruimschoots de tijd zouden krijgen een aanbod te doen.