SP opvallend aanwezig bij Melbuulndagen

28 augustus 2017

SP opvallend aanwezig bij Melbuulndagen

De SP heeft gebruik gemaakt van de drukbezochte Melbuulndagen om in contact te komen met Bornse inwoners. Op zaterdag 26 augustus was de Bornse afdeling zichtbaar aanwezig met een uitgebreide stand. Er werden steunbetuigingen verzameld voor het protest tegen de mogelijke sluiting van de Spoedeisende Hulp in het Hengelose ziekenhuis. Tevens kon men zijn of haar mening geven over de voorgenomen aanleg van een verbindingsweg langs industrieterrein de Molenkamp.

Sinds 2014, na het verschijnen van de MER rapportage hebben we ons in de Raad keer op keer uitgesproken tegen het voorgenomen tracé voor de Verbindingsweg. We zijn voor het verbeteren van de verkeersveiligheid in de gemeente Borne, met nadruk op Gemeente, dus ook in Zenderen en Hertme. Het plan dat nu door het College wordt voorgelegd en langs het industrieterrein De Molenkamp loopt, krijgt een ook door ons gewenste spoorwegonderdoorgang, maar gaat niet om Zenderen heen. We lossen het probleem in Borne nauwelijks op en laten de inwoners van Zenderen zitten met de verkeersoverlast en uitstoot in het centrum van het dorp. Dat vinden wij niet sociaal; het leidt tot een ongelijkwaardige behandeling van Bornse burgers. Voor ons reden genoeg om een kleine enquête te houden onder de bezoekers van de Melbuul'ndagen. Onze stelling “Verbindingsweg: alleen met een ommetje om Zenderen. Duurt iets langer, wel zo sociaal” kreeg 45 stemmen voor en geen enkele tegen.

De tweede reden van onze aanwezigheid betrof de gezamenlijke actie met de SP afdeling Hengelo tegen de voorgenomen bezuinigingen voor het ziekenhuis in Hengelo die ook de plannen voor de verhuizing van de huisartsenpost naar het ziekenhuis treffen. Met alweer 145 steunbetuigingen (naast de 500 die we al hadden ingezameld) bleek de brede steun voor het protest van de SP.