EEN SOCIAAL ALTERNATIEF IS HAALBAAR EN NODIG

25 mei 2017

EEN SOCIAAL ALTERNATIEF IS HAALBAAR EN NODIG

De SP is opgericht om te zorgen voor sociale vooruitgang. Binnen en buiten het parlement. In de oppositie en steeds vaker in de coalitie. Inmiddels regeren we in de helft van de provincies en in tientallen gemeenten, waaronder de hoofdstad. Regeren is geen doel, wel een middel. Als we de kans krijgen om voor echte sociale vooruitgang te zorgen, dan zullen we die grijpen.

Deze sociale vooruitgang is onmogelijk met de VVD. Daarom beloofden wij tijdens de verkiezingscampagne: de SP gaat niet samen met de VVD regeren. De afgelopen twee maanden lieten zien waarom we die belofte deden. De onderhandelingen tussen de VVD en GroenLinks mislukten omdat de linkse partij niet door een principiële ondergrens wilde zakken. Deze mislukte onderhandelingen zijn geen aanmoediging om aan te schuiven bij een rechts blok, maar om werk te maken van een sociaal alternatief.

Daarom zetten wij in op een centrum-links kabinet. Een regering die investeert in samenhang en breekt met de politiek van ieder-voor-zich. Zo kunnen we bouwen aan een samenleving die niet wordt gedicteerd door de wetten van de markt, maar waar menselijke waardigheid voorop staat.

Afgelopen weken heb ik er alles aan gedaan om de SP aan de onderhandelingstafel te krijgen. Ik beloof u: dat zal ik blijven doen. Maar niet om rechts aan een meerderheid te helpen. Wel om te werken aan een regering die kiest voor sociale verandering. Daar is de SP immers voor opgericht.