SP stelt vragen over Sociale Recherche

17 oktober 2016

SP stelt vragen over Sociale Recherche

Foto: Wikimedia / CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=251975

De Sociale Recherche heeft als taak misbruik van sociale voorzieningen op te sporen. Uiteraard wil niemand dat ten onrechte uitkeringen worden verstrekt. Onder misbruik kan worden verstaan zwart werken maar ook gaan samenwonen en dit niet opgeven bij de Sociale Dienst. Maar staat een LAT-relatie hebben gelijk aan samenwonen? Kun je als uitkeringsgerechtigde überhaupt (voorzichtig) een relatie opbouwen? Het is een grijs gebied, waarbij de Sociale Recherche heel ver gaat in het controleren of twee mensen meer dan twee nachten per week samen doorbrengen. Om hier wat meer duidelijkheid over te krijgen heeft fractievoorzitter Tom Verreussel opnieuw vragen gesteld aan de wethouder.

Het gaat om een vervolg van al eerder gestelde vragen. De vragen zijn:
1. Uit de beantwoording van de eerder gestelde vragen komt naar voren dat de uitvoeringsorganisatie van de gemeente Borne een preventief onderzoek doet? Wat houdt dit in concreto in?
2. De persoon, die de sociale recherche uitvoert, is in hetzelfde kantoor gehuisvest als de medewerker van de uitvoeringsorganisatie. Betekent dit dat de medewerker van de uitvoeringsorganisatie van de gemeente Borne op basis van zijn preventie onderzoek een vermoeden heeft van dat er mogelijk op onjuiste gronden gebruik wordt gemaakt van een PW uitkering. En de sociale rechercheur met dit vermoeden op pad gaat, om dit vermoeden te kunnen staven met feiten? Er is dan toch een opdracht aan de sociale rechercheur?
3. Op welke manier gaat de sociale rechercheur te werk?4. Hoe weet u of de feiten van de sociale rechercheur correct zijn?
5. Hoe weet u dat er geen sprake zou kunnen zijn van vals positieve gegevens/ feiten?
6. Uiteindelijk maakt u als verantwoordelijk portefeuillehouder of als college de afweging om iemand te laten vervolgen?
7. Wat zijn de criteria, in concreto, waarop u besluit, over te gaan tot vervolging?