Debat over spoor: ProRail grote afwezige

5 oktober 2016

Debat over spoor: ProRail grote afwezige

Er waren veel mensen afgekomen op het Open Podium over veiligheid, een soort hearing waarbij de gemeenteraad de burgers de gelegenheid geeft hun zegje te doen alvorens een besluit te nemen. De raadszaal zat helemaal vol. De meesten waren afgekomen op het thema Spoorveiligheid en –hinder. De Veiligheidsregio Twente, de brandweer en de GGD waren hielden een presentatie, niet Pro Rail, met wie veel van de aanwezigen een appeltje hadden te schillen. ProRail had ter elfde ure afgezegd.

Desondanks maakten een aantal mensen van hun hart geen moordkuil, al was de tijd voor discussie veel te kort. De uitgenodigde sprekers moesten de taak van ProRail maar een beetje overnemen. Maar waren het ook vaak eens met de vragenstellers. B.v. met het feit dat de cijfers van ProRail niet kloppen. Er rijden minstens 40% meer goederenwagons door Borne dan ProRail aangeeft. Dat de belangen van ProRail tegengesteld zijn aan die van bewoners langs het spoor blijkt wel uit de rede ‘Kansen grijpen!’ die president-directeur van ProRail Pier Eringa onlangs hield. Daarin sprak hij van grote ambities: stijging goederenvervoer van 8 naar 20 % in 2020, flexibeler dienstverlening en vrij spoor voor goederentreinen. Begrijpelijk, maar niet op dit moment, waarop goederenwagons over de Brabantlijn en de IJssel-Twentelijn geleid worden, in ieder geval tot 2022. Opmerkelijk dat het Journaal gisteren berichtte over een brief van staatssecretaris Dijksma waarin sprake is van een Bentheimlijn, die bij Apeldoorn ophoudt. Zouden ze in Den Haag denken dat als de spoorlijn niet op de kaart staat Tukkers denken dat ie er niet is?

Kijk hier voor de redevoering van Eringa. Kijk op pagina 9.