ASSOCIATIEVERDRAG MET OEKRAÏNE: EEN SLECHT IDEE

15 maart 2016

ASSOCIATIEVERDRAG MET OEKRAÏNE: EEN SLECHT IDEE

Dankzij een initiatief van het burgercomité-EU hebben we op 6 april de kans om ons in een raadgevend referendum uit te spreken over het associatieverdrag tussen de EU en Oekraïne. Dit verdrag wordt ons voorgeschoteld als uitsluitend een handelsverdrag met economische voordelen voor beide partijen. Het associatieverdrag gaat echter over veel meer dan alleen handel en brengt grote risico’s met zich mee.

Het associatieverdrag gaat ook over verregaande militaire samenwerking tussen Oekraïne en de EU. In artikel 10 van het verdrag worden bijvoorbeeld afspraken gemaakt over de versterking van de militaire capaciteit van Oekraïne. Hiermee wordt de heilloze confrontatie tussen Rusland en Oekraïne verder op de spits gedreven en raakt de EU nog meer betrokken bij dit conflict.
De afspraken op economisch gebied dreigen rampzalig uit te pakken voor de zware industrie in het oosten van Oekraïne, juist het gebied waar de op Rusland gerichte minderheid woont. De tegenstellingen tussen het oostelijke en westelijke deel van Oekraïne worden zo verder vergroot. Hiermee ondermijnt het verdrag het broze bestand tussen de strijdende partijen in Oekraïne.
De voorstanders van het associatieverdrag verdedigen dit met het argument dat met dit verdrag de corruptie in Oekraïne wordt bestreden. Het akkoord zwijgt echter over de oligarchen die door de privatiseringen in de jaren 90 een groot deel van de economie in handen hebben gekregen en die nu de politiek beheersen. Zij zullen met het akkoord hun macht versterkt zien. Het akkoord leidt immers tot nog verdergaande privatiseringen waardoor de oligarchen hun positie kunnen uitbouwen.
Ook over de economische voordelen die het associatieverdrag voor Nederland zou bieden valt het nodige af te dingen. Het sterk verarmde Oekraïne waarvan de economie kleiner is dan die van de provincie Noord-Holland biedt amper afzetmogelijkheden en kan zeker het wegvallen van de Russische markt niet compenseren. De lage lonen in de Oekraïne maken dit land wel interessant voor Europese multinationals om er hun productie naar toe te verplaatsen. Dit is goed voor de winstgevendheid van deze bedrijven, maar voor de werkenden in Europa betekent dit meer werkloosheid en druk op hun lonen.

In plaats van dit associatieverdrag bepleiten wij dat de EU zich in gaat zetten voor bemiddeling tussen de partijen die betrokken zijn bij het conflict in Oekraïne om zo tot een overeenkomst te komen waar iedereen vrede mee kan hebben. Hiervoor moet eerst dit associatieverdrag van tafel. Stem daarom nee op 6 april.

William van den Heuvel, fractievoorzitter SP Statenfractie Overijssel
Javier Cornelissen, wethouder Almelo