h

Goederentreinen, gevelmaatregelen en geluidhinder.

22 mei 2015

Goederentreinen, gevelmaatregelen en geluidhinder.

Foto: SP

SP-raadslid Ans van Duuren heeft de overlast van het spoor in haar pakket. Het onderwerp komt regelmatig ter sprake. In onderstaand stuk wordt weergegeven wat zij hierover in de afgelopen maanden in de gemeenteraad naar voren heeft gebracht. Het is haar wens dat de gemeenten langs het spoor nogmaals gezamenlijk een vuist maken naar ‘Den Haag’. Zij zint op een manier om deze wens gestalte te geven. Hieronder een gedeelte van de vragen en opmerkingen die zij ten aanzien van de situatie in Borne heeft gesteld en voorstellen tot verbeteringen.

‘Al op 24 Februari 2010 is er door het Bureau Sanering  Verkeerslawaai een subsidie van € 11.140,00 verleend voor het onderzoek naar aanvullende gevelmaatregelen. De helft € 5.570,00 van de verleende subsidie is in 2010 als voorschot overgemaakt, maar gebruikt om het tekort aan budget bij het plaatsen van de schermen te dekken. Is er vanwege het tekort aan budget toentertijd besloten om de schermen maar 2 meter hoog te maken? Waarom is er niet meteen al begonnen met onderzoek naar die gevelmaatregelen? Het was immers toen al bekend dat een aantal woningen een te hoge gevelbelasting hebben. Dan hadden de belanghebbenden niet zo lang met dat vreselijke lawaai hoeven te leven. Is dit niet achter de feiten aanlopen?
Langs het spoor zijn geluidschermen geplaatst. Deze geluidschermen hebben een positieve werking op het terugbrengen van het geluidsniveau. De wethouder heeft al eens gezegd dat wanneer hij er achteraf naar kijkt, de schermen misschien wel hoger hadden moeten zijn. Door de bebouwde kom van Borne rijden 205 treinen, waarvan 65 treinen de geluidshindergrens overschrijden boven 75 Db tot uitschieters boven de 90. Het piekgeluid wordt weggemiddeld in het daggemiddelde en dat 2,5 tot 3 minuten per keer. Daar hebben de bewoners langs het spoor natuurlijk heel veel hinder van.
Er komt steeds meer goederenvervoer in Borne over het spoor denderen. In 2011 zijn de geluidschermen geplaatst. In een persbericht van de gemeente Borne op 16 oktober 2012 staat dat de periode januari tot en met april laat zien dat de huidige geluidswerende maatregelen onvoldoende zijn. Een eerste doorkijk naar de toekomst bevestigt, dat zonder extra maatregelen de onlangs door het Rijk vastgestelde geluidsproductieplafonds (maximale geluidsniveaus) zullen worden overschreden. De leefbaarheid voor de bewoners langs het spoor dreigt dan ernstig te worden aangetast. Naast de eerste analyse over het geluid is inmiddels ook het trillingsonderzoek, uitgevoerd door de Provincie Overijssel, ter kennisgeving naar de raad gegaan. Ook hieruit blijkt dat de trillingshinder zal toenemen als het goederenvervoer stijgt. De SP denkt dat de geluidschermen moeten worden aangepast.
Hoe gaat de wethouder om met de veel te hoge snelheid van de rijdende treinen en goederentreinen? En met de chloortreinen die hier zonder medeweten van de gemeente over het spoor rijden? Die chloortreinen mochten maar 60 km per uur rijden en ook die hebben de snelheid ruim overschreden. Dat dit een groot risico oplevert voor een grote ramp is wel duidelijk.

Ans van Duuren: ‘We zijn het helemaal zat met hoe de situatie momenteel is en nog gaat verslechteren in de toekomst?  1/3 van de vervoersbewegingen gaat over de normen heen. Niet al het goederenvervoer wordt aangemeld. Wij kunnen dit onze bewoners niet langer aandoen. Die hoge snelheden met extra gevaar voor rampen. Het moet afgelopen zijn.’

 

Reactie toevoegen

U bent hier