Antwoord college op wateroverlast

23 september 2014

Antwoord college op wateroverlast

Tijdens de grote huurenquête vorig najaar liep de SP nog eens aan tegen het al bekende probleem van de wateroverlast in de buurt  gelegen in het midden van Borne tussen Europastraat, Oude Deldensestraat en Oude Hengeloseweg. De overstromingen tijdens zware regenval hebben al diverse keren schade aan de inboedels veroorzaakt.
Op 20 mei heeft de SP samen met Borne-Nu een motie ingediend, die door de raad werd aanvaard, waarin het college werd opgeroepen te onderzoeken of de ervaren wateroverlast van de bewoners aan de Woolderweg, Van Bemmelstraat, Wensinkstraat en Bussemakerstraat voort zou kunnen komen uit de hoogte van het grondwater. Tevens is gevraagd om instanties die met deze materie te maken hebben te bewegen tot het nemen van afdoende maatregelen.

Inmiddels is er een reactie gekomen vanuit het college. Wethouder Kotteman heeft onlangs een plan opgesteld, waarin hij in een aantal stappen – in vier fases - dit probleem wil onderzoeken.
Ook blijkt dat in feite geen enkele instantie verantwoordelijk en aansprakelijk is voor de grondwaterstand. Maar de Gemeente is voor haar burgers het eerste aanspreekpunt en voert hierin dus een regierol.
De verschillende fases kunnen als volgt omschreven worden:
Fase 1 - inventarisatie onderzoek: Voorbereiding/archiefonderzoek, Overleg Gemeente en woningbouwcorporatie, Rapportage en vervolgstappen.
Fase 2  - Informeren van het Bestuur.
Fase 3 - Veldwerk, In beeld brengen bodemopbouw en grondwaterstanden. Uitvoeren locatie bezoek en kruipruimte inspecties.
Fase 4  - Analyse gegevens en oplossingsrichtingen.

Bij klachten maakt de gemeente een analyse van oorzaken, gevolgen en mogelijke maatregelen. Bij grondwaterproblemen op particulier terrein is de eigenaar (particulier of woningcorporatie) verantwoordelijk voor de aanpak en te treffen maatregelen.
Uiteraard zullen we de vinger aan de pols houden.