En nu wel gaan stemmen!

16 maart 2014

En nu wel gaan stemmen!

De verkiezingscampagne zit er bijna op. Maandag nog het grote lokale verkiezingsdebat en dinsdag nog flyeren. Dan hebben we als afdeling gedaan wat binnen onze mogelijkheden lag. Zo zijn door onze leden onder meer 7.000 verkiezingsfolders verspreid.  In een aantal buurten zijn de folders door ons persoonlijk afgegeven. Dit is gedaan in de wijken waar we het hoogst hebben gescoord in voorgaande verkiezingen én waar tegelijk de opkomst de laatste keren het laagst was. Opvallend was het aantal mensen dat aangaf niet te gaan stemmen. Als redenen werden aangevoerd: ‘Er wordt toch niet naar ons geluisterd’; ‘Of je nou door de hond of de kat gebeten wordt’; ‘Eén pot nat’. Etc.
Er is een groeiende groep mensen die al een aantal keren niet is wezen stemmen. Deze mensen vinden we vooral in wijken waar de gemiddelde opleiding en het gemiddeld inkomen laag zijn. In de duurdere wijken is de opkomst soms twee keer zo hoog. Het is duidelijk dat bepaalde partijen profiteren van deze ontwikkeling.

In de grote steden is er de (door de media) opgeklopte tweestrijd tussen de PvdA en D66/PVV. Alsof het bij gemeentelijke verkiezingen zo belangrijk is wie de grootste wordt. De grootste fractie mag dan wel het voortouw nemen bij de collegeonderhandelingen, maar er zijn meestal twee of meer andere partijen nodig om een college te vormen.
Terug naar Borne. In de buurten die we bezochten hoorden we gelukkig ook positieve geluiden van mensen die ons verzekerden dat we op hen konden rekenen. En ergens in een straat, waar we de bewoners eerder geholpen hadden bij hun gesprekken met Woonbeheer, zijn spontaan SP-posters voor het raam gehangen. We hebben vertrouwen in een goede uitslag!