Toelichting bij de Tubantia Kieswijzer

23 februari 2014

Toelichting bij de Tubantia Kieswijzer

Bij de door Tubantia samengestelde Kieswijzer is op een aantal stellingen een duidelijk JA of NEE als antwoord mogelijk. Er zijn ook stellingen die niet zo eenduidig te beantwoorden zijn en waarbij enige nuancering noodzakelijk is. Hieronder een toelichting op het standpunt van de SP bij een aantal stellingen.

Een volmondig JA (10 punten) heeft de SP Borne aangegeven bij de volgende stellingen: - Meer goederenvervoer over het spoor door Borne is onacceptabel
- Gratis parkeren met blauwe zone in centrum is heilig
- In de kernen van Hertme en Zenderen moet beperkt woningbouw worden toegestaan om de leefbaarheid
in het dorp te bevorderen

Een volmondig NEE (0 punten) laten we horen ten aanzien van: - Alle gemeenten in Twente moeten Twente Airport financieel ondersteunen
- Samenwerking gemeenten moeten leiden tot een grote Twentestad

8 punten: - Geen nieuwe ontwikkelingen op de essen rond Borne
- De gemeente moet voortgezet onderwijs in Borne overeind houden
(Toelichting:  Voortgezet onderwijs in Borne is kleinschalig, waar de SP een voorstander van is. Anderzijds is voortgezet onderwijs in  een Hengelose wijk, b.v. grenzend aan de Bornsche Maten wellicht aanvaardbaar.)

7 punten: - Borne krijgt nieuwe taken op het gebied van zorg en ondersteuning. Omdat de regering op deze taken bezuinigt, moet de gemeente hier zelf ook geld in steken (Toelichting: Als het nodig is, omdat het budget van het rijk niet toerijkend is, dan moet dat gebeuren. Het mag niet ten koste gaan van andere noodzakelijke zaken. Het vergt een uitgekiend beleid, waarbij b.v. meevallers worden aangewend voor deze nieuwe taken) - De Grotestraat moet autovrij worden en blijven (Toelichting: Goed voor de uitstraling van Borne als winkelcentrum.)

6 punten: - Gemeenten moeten starters op de woningmarkt een financieel steuntje in de rug bieden (Toelichting: Enerzijds  is de SP voor het helpen van jongeren met het kopen van een huis d.m.v.  een starterslening, maar dit moet niet resulteren in meer kunnen lenen dan je kunt dragen. Dan trappen we weer in oude  valkuilen.) - Voor dienstverlening door de gemeenten moet de burger altijd dicht bij huis terecht kunnen (Toelichting: Er kan steeds meer via internet. Wel rekening houden met ouderen.)

5 punten (Neutraal): Voor lokale kwesties b.v. op het gebied van wegenstructuur en de aanleg van tunnels zijn geen linkse of rechtse oplossingen. Wij gaan voor de béste oplossing, daarbij rekening houdend met factoren
als kosten, gevolgen voor bewoners, nut en noodzaak, gevolgen voor het milieu etc. Wij ondersteunen
creatieve oplossingen ongeacht van wie deze afkomstig zijn.

4 punten: - Burgers kunnen heel goed voor het onderhoud van hun eigen wijk zorgen (Toelichting: De SP vindt het beheer van de openbare ruimte een publieke taak, die bovendien werk biedt aan laaggeschoolde werknemers. Wel willen we meer ruimte bieden aan bewoners om openbaar groen aanvullend aan het publieke onderhoud ter hand te nemen of openbaar groen van de gemeente te kopen.) - Ondernemers moeten zelf kunnen beslissen wanneer ze hun winkel openen Toelichting: De SP is tegen een onbeperkte zondagsopenstelling. Deze gaat ten koste van kleinere middenstanders en de SP vindt t.a.v. het personeel dat er een gemeenschappelijke dag moet zijn waarop verenigingsactiviteiten georganiseerd kunnen worden en mensen activiteiten kunnen ondernemen met familie en vrienden. Daarentegen is de SP wel bereid mee te werken indien ondernemers in één gebied het samen eens zijn (grootwinkel EN kleine ondernemers).

3 punten: Wie een uitkering krijgt moet daar ook voor werken (Toelichting: het op vrijwillige basis verrichten van vrijwilligerswerk moet gestimuleerd worden voor uitkeringsgerechtigden. Als het om echt werk gaat moet daar echt loon tegenover staan en mag het niet het betaalde werk van anderen verdringen, b.v. in de groenvoorziening of bij huishoudelijk werk. De SP staat kritisch t.o. de ‘harde maatregelen’ op dit gebied. De meeste mensen zitten n.l. onvrijwillig in een uitkering.)

2 punten: - Twee ziekenhuizen in Twente is meer dan genoeg (Toelichting: Straks kun je voor allerlei spoedeisende hulp niet meer in Hengelo terecht. Aanrijtijden ambulances gaan fors omhoog.  Hengelo zou de eerste stad van die omvang zijn waar je straks niet voor gangbare zorg terecht kunt. Bovendien ook weer een kapitaalvernietigende reorganisatie/verbouwing. De SP gelooft over het algemeen niet in schaalvergroting.)