800 handtekeningen voor behoud kraamkliniek

21 december 2013

800 handtekeningen voor behoud kraamkliniek

Een grote meerderheid van de Bornenaren is bezorgd over het verdwijnen van de afdeling verloskunde in Hengelo. In navolging van de SP in Hengelo zijn we ook in Borne een actie gestart tegen het besluit van directie van de ZGT en de zorgverzekeraars, die - zonder de inwoners erbij te betrekken - een verdeel en heers strategie bewandelen. Het zou kunnen zijn dat deze kwestie wat minder leeft in Borne. Uit gesprekken met mensen, die hun handtekening zetten onder een oproep tot behoud van de kraamkliniek, blijkt echter dat Bornenaren helemaal op Hengelo georiënteerd zijn. Geen wonder, de bereikbaarheid van het Hengelose ziekenhuis is veel beter dan dat in Enschede of Almelo. De actie leverde in twee dagen tijd 800 handtekeningen op.

In januari van dit jaar was er een groot debat over de toekomst van de ziekenhuiszorg waarbij zowel directeur Schmidt van ZGT alsook directeur van Boxtel van Mensis hun kaarten voor de borst hielden. Dit is blijkbaar wat de marktwerking in de zorg nu tot gevolg heeft.

Twee jaar geleden maakte de directie van de ZGT bekend dat de verlos- en kraam afdeling in het Almelose ziekenhuis zou sluiten. Na veel onrust in Almelo en de buitengebieden en na het aanbieden van meer dan 10.000 handtekeningen kwam er een ander besluit. De SP richtte zich toen op het behoud van verloskunde in zowel Almelo als Hengelo en doet dat nu weer.