Veel SP bij 'Goederentrein spoort niet'

4 november 2013

Veel SP bij 'Goederentrein spoort niet'

Afgelopen vrijdag was er in Zutphen een door RONA georganiseerde manifestatie tegen de toename van het aantal goederentreinen door Gelderland en Overijssel.  De SP voert ook al jaren actie tegen de komst van de goederentreinen, samen met andere organisaties. Enkele honderden bezorgde aanwonenden van het spoor waren aanwezig. Ook vanuit de Twentse plaatsen was er door de SP een oproep gedaan en deed een flinke groep demonstranten aan de demonstratie mee, met lampions en borden. Het zag duidelijk rood van de SP hesjes, spandoeken en borden met de tekst “de goederen trein spoort niet, wij zijn voortvarend” als toespeling naar alternatief vervoer over water.

Het eerste gedeelte van de manifestatie bestond uit sprekers van verschillende partijen en organisaties. Namens de SP was Tweede Kamerlid Eric Smaling aanwezig. Eric Smaling vertelde dat de SP tegen de komst van de goederentreinen door Oost Nederland is. Er zijn voldoende alternatieven die benut kunnen en moeten worden. Zo pleit de SP voor het snel aansluiten van de Betuwelijn in Duitsland, en vanaf Rotterdam veel meer gebruik maken van kustvaart naar steden als Bremen en Hamburg en door goederenschepen via de binnenvaart te laten verplaatsen. Laat de goederentrein varen!

Daarna  werd er gestart met de demonstratieve optocht over de IJsselbrug en was nog eens goed te zien hoe veel actievoerders er waren. De heer Kieft uit Borne maakte een uitgebreide videoreportage