Handschoenen-actie in Borne zeer succesvol

28 augustus 2011

Handschoenen-actie in Borne zeer succesvol

De Bornse Melbuulndagen trekken altijd veel publiek. Een goed moment voor de SP-afdeling in Borne om de desastreuze bezuinigingen op de sociale werkvoorziening onder de aandacht te brengen.

Het doel was zoveel mogelijk mensen hun handtekening te laten zetten op een werkhandschoen. Die werkhandschoen is het symbool van de mensen in de Wajong en de Sociale Werkvoorziening. Die mensen willen heel graag wel werken, en kunnen dat ook. Maar het kabinet plaatst ze straks buiten de maatschappij. Met de kabinetsplannen voor WSW en Wajong zitten mensen straks achter de geraniums, in plaats van dat ze gewoon met de rest van de maatschappij mee kunnen doen.

Onze standplaats was niet de beste plek, daarom nog maar een extra kraam ingezet op de drukste plek van Borne. Zo kon niemand meer om ons heen. Toen ook nog onverwacht de zon flink begon te schijnen begon het helemaal goed te lopen.

Circa 650 werkhandschoenen zijn van een handtekening voorzien en op veel kaartjes werden aan de regering Rutte gerichte boodschappen meegegeven. Voor de mensen die mee wilden doen met de actie stonden potten snoep bij de kraam in de smaken zuur en zoet.

In het kader van een eerlijke verdeling van de (symbolische) koek werden plakken koek uitgedeeld. De actie trok veel aandacht, mede door de steeds langere waslijnen met daaraan met wasknijpers vastgemaakte handschoenen.

Voor de mensen die mee wilden doen met de actie stonden potten snoep bij de kraam in de smaken zuur en zoet.<br /><br /><br />
https://archief.sp.nl/include/afd/afd_pickies/IMG_0007 aangepast.jpg" width="368">

Toen de op een veel vroeger tijdstip verwachte onweersbui toch eindelijk losbarstte kon de SP afdeling een boven verwachting verlopen actiedag afsluiten.

De ‘Keten van Solidariteit’ die aan de regering zal worden aangeboden is mede door de Bornenaren nog langer geworden.