h

De lange weg van de F35

27 april 2011

De lange weg van de F35

De schrijver van deze tekst heeft zijn leven lang of aan de noordkant van Hengelo, of aan de zuidkant van Borne gewoond. De Wegtersweg en voorganger (dat is lang geleden!) was meestal de verbindingsweg tussen woning en school/werk. Al die jaren vroeg hij zich af waarom er niet een fietspad langs het spoor werd aangelegd.

Vanaf 1993 verschenen met de regelmaat van een klok artikelen in de krant waarin gepleit werd voor de aanleg van een fietspad langs het spoor naar Hengelo. In 2004 ontvouwde de Regio Twente de eerste plannen voor de aanleg van de F35, een fietsnelweg tussen (uiteindelijk) Glanerbrug en Wierden. In 2007 verzamelde de SP in Borne 700 handtekeningen voor de aanleg van het tracé Borne-Hengelo en een jaar later werden deze samen met de Fietsersbond aangeboden aan de toenmalige wethouder. Bij die gelegenheid beloofde de wethouder het proces dat in Borne stil lag weer in gang te zetten. Kortom, de wens leeft al jaren en wordt telkens warm gehouden.

Eind 2010 werd een aanvraag van de Regio Twente, de motor achter de fietssnelweg, voor een bijdrage aan het gedeelte Hengelo-Borne van de F35 door de minister positief ontvangen. Van de 3,4 miljoen die de aanleg van de strook F35 gaat kosten, hebben rijk en Regio Twente 80% toegezegd. De overige 20% komt ten laste van de gemeenten Hengelo en Borne.

Nu, met de (financiële) wind mee, wordt er vaart gemaakt. Ambtenaren van de gemeente Borne bezoeken momenteel eigenaren van percelen aan beide kanten van het spoor om de plannen uit te leggen en de meningen van degenen die grond zouden moeten afstaan en/of een fietspad naast de deur krijgen te peilen. Tijdens de bijpraatbijeenkomst Inwoners werd door fracties gemeld, dat bewoners langs het spoor de indruk hadden gekregen dat het tracé al vaststond. Het zou gaan om de noordelijke kant (langs het Wensink) van de spoorlijn, waarbij het ‘meeliften’ met de bouw van de geluidsschermen voor de hand ligt. Maar de wethouder bezwoer dat dit niet het geval was; het college komt met een voorstel, dat gebaseerd zal zijn op een objectieve vergelijking tussen beide tracés. Het tijdpad is als volgt:

- april/mei: gesprekken met aanwonende burgers

- mei: inloopmiddag/avond

- 7 juni: presentatie in bijpraatbijeenkomst Ruimte

- College spreekt voorkeur uit

- 12 juli: Raad kiest tracé

- Bestemmingsplan procedure

Het traject Borne-Hengelo van de F35 betreft het gedeelte tussen de Deldensestraat – met aansluiting op de ovonde en de Grobbenweg in Hengelo (bij Twickel College).

Na de aanleg van de F35 Borne-Hengelo (fase 1) komt het gedeelte Borne-Almelo (fase 2) in beeld. Plannen voor het tracé zijn al gemaakt, de financiering ontbreekt nog.

Overigens zijn er volgens ons nog minimaal twee aan te leggen tracés die met relatief weinig middelen (afgezien van mogelijke aankoop van gronden) verbeteringen opleveren voor fietsers:

- een fietspad Burenweg (bij de knik) tot aan de Amerikalaan (gedeeltelijk ligt er al een weg)

- een fietspad langs de Rondweg vanaf de rotonde tot Platenkamp.

U bent hier