Raadsverkiezingen: Schade voor SP in Twente beperkt

16 maart 2010

Raadsverkiezingen: Schade voor SP in Twente beperkt

Landelijke peilingen bepalen in belangrijke mate de uitslag van de gemeenteraadsverkiezingen. Voor het eerst in haar bestaan heeft de SP dit nu ook in negatieve zin ondervonden.

In Borne verloor de PvdA de helft van de zetels, terwijl je niet kunt stellen dat met name zij het slecht gedaan hebben in vergelijking met andere partijen. Ook hier blijkt dan dat de landelijke uitstraling parten speelt. ‘Traditioneel links’ bezet in Borne 3 van de 19 zetels. Werk aan de winkel dus.

In de Twentse steden bleef het verlies voor de SP beperkt. In Almelo en Enschede liep het percentage wat achteruit maar bleven in beide gevallen de drie raadszetels gehandhaafd. Alleen de SP Hengelo ging van 5 naar 4 zetels, kwam 60 stemmen tekort voor behoud van de 5e zetel en zag een restzetel aan zich voorbijgaan door een lijstcombinatie van andere partijen. De SP in Hof van Twente kwam voor het eerst in de raad, zodat het aantal zetels in Twente per saldo gelijk bleef.