EMILE ROEMER GEKOZEN TOT FRACTIEVOORZITTER EN BESCHIKBAAR ALS LIJSTTREKKER

6 maart 2010

EMILE ROEMER GEKOZEN TOT FRACTIEVOORZITTER EN BESCHIKBAAR ALS LIJSTTREKKER

Er wacht ons een enorme klus. We moeten het vertrouwen herwinnen van al die mensen die dat (even) verloren zijn. Meer dan ooit moeten we mensen overtuigen dat dit land zonder de SP niet socialer wordt.'

Tijdens een ingelast fractieoverleg is SP-Kamerlid Emile Roemer gekozen tot fractievoorzitter van SP. Hij volgt Agnes Kant op die gisteren bekend maakte af te zien van het lijsttrekkerschap en te stoppen als fractievoorzitter. Roemer is oud-onderwijzer en wethouder in Boxmeer. Tot dit moment is Roemer woordvoerder op Verkeer en Waterstaat in de Tweede Kamer. Vanuit die rol leidde Roemer onder meer het protest van de SP tegen de kilometerheffing.

Vrijdagochtend maakt Roemer per brief zijn kandidatuur bekend aan de SP-fractie. In de brief spreekt hij zijn waardering uit voor zijn voorganger Agnes Kant: "Agnes heeft dit absoluut niet verdiend, ze genoot het volste vertrouwen van ons allemaal. Maar we moeten begrip en enorm veel respect hebben voor haar besluit. Het is hard. Het is vervelend. Het is moeilijk, maar wij gaan altijd door. De SP gaat altijd door."

Roemer is sinds 1980 actief voor de SP. In Boxmeer was hij afdelingsvoorzitter en fractievoorzitter. Onder zijn aanvoering groeide de SP in Boxmeer uit tot grootste partij. In 2002 werd Roemer wethouder en loco-burgemeester. Dit bleef hij tot zijn verkiezing in de Tweede Kamer in november 2006.

In zijn brief kondigt Roemer een stevige strijd aan in opmaat naar de verkiezingen op 9 juni: "Er wacht ons een enorme klus. We moeten het vertrouwen herwinnen van al die mensen die dat (even) verloren zijn. Meer dan ooit moeten we mensen overtuigen dat dit land zonder de SP niet socialer wordt. We moeten de afdelingen versterken, werken onder de mensen en ons ideologische gelijk omzetten in oplossingen waar de mensen vertrouwen in hebben. Wij hebben de beste mensen en wij hebben de beste ideeën. Meer dan ieder andere partij vechten wij gezamenlijk voor een beter Nederland. Wij nemen onze verantwoordelijkheid; wij gaan altijd door.’

Emile Roemer woont in Boxmeer, is getrouwd en heeft twee dochters.

Bekijk de gehele persconferentie van Roemer.