h

Gemeente heeft zitten slapen. SP Borne: Twee tunnels en stop goederenvervoer.

9 februari 2010

Gemeente heeft zitten slapen. SP Borne: Twee tunnels en stop goederenvervoer.

170 miljoen was er beschikbaar, aldus minister Eurlings, om iets te doen aan alle problemen die het spoor in Borne veroorzaakt. De gemeente Borne wist het niet. Helaas is de pot nu op. Een Bornse delegatie gaat weliswaar nog op bezoek in Den Haag om nog te redden wat er te redden valt, maar of dat nog wat oplevert….

Borne wil als kleine gemeente graag serieus genomen, dat gaat zo niet lukken.

Acties tegen spooroverlast

Drie maanden geleden klopten bewoners van het Wensink, die de toenemende lawaaioverlast van het spoor zat waren, aan bij de SP. In korte tijd werden 400 handtekeningen opgehaald. Bij het aanbieden van de handtekeningen aan de wethouder waren zo’n 35 buurtbewoners aanwezig. De wethouder nam het stokje over en zocht de publiciteit met zijn pleidooi voor een verdiept spoor. Zijn partij GB90 kwam met een speciale website en het CDA met een hoogwerker en een prachtige leus die er op neerkomt dat de Noordelijke Aftakking mag, mits er verdiept spoor komt. Wie is er niet voor verdiept spoor? Maar wie realistisch is, weet dat het verdiepte spoor er over 10 jaar nog niet ligt. Intussen blijven de bewoners hinder (lawaai en trillingen) ondervinden van goederenvervoer, dat ’s nachts in toenemende mate gewoon doordendert. Bovendien brengt de aanleg van verdiept spoor enorme kosten met zich mee en veel overlast tijdens de aanleg.

Twee tunnels (b.v. in de Azelosestraat en Tichelkampweg) zijn een veel goedkopere en snellere oplossing. Het personenvervoer op de rails kan dan zonder problemen geïntensiveerd worden.

Stop goederenvervoer

De Noordelijke Aftakking voor het goederenvervoer moet er niet komen. Borne is niet de enige gemeente die te lijden heeft van het goederenvervoer. Onder meer in Rheden, Brummen, Zutphen klinken soortgelijke protesten als in Borne. Doortrekken van de Betuwelijn, waar nog bijna geen trein rijdt en die ons al 5 miljard gekost heeft, is de oplossing, ook als Duitsland niet wil meewerken. Schakel dan maar het Europees Parlement in, die bemoeien zich momenteel ook met de IJzeren Rijn (spoorlijn Antwerpen-Duitsland), dus waarom niet met de Betuwelijn?

U bent hier