Protest tegen de aanbesteding in de thuiszorg

6 november 2009

Protest tegen de aanbesteding in de thuiszorg

Maandagavond 2 november protesteerden ruim 160 werkers in de thuiszorg tegen het dreigende ontslag dat hen te wachten staat als gevolg van de wijze van aanbesteding in de thuiszorg. Aanwezig waren Jan Kramer van de ABVAKABO, Renske Leijten SP Tweede Kamerlid en wethouder Ed Wallinga onderhandelaar namens de Twentse gemeentes bij de aanbesteding. De stemming onder de thuiszorgmedewerkers was strijdbaar.

Groot was de verontwaardiging dat er ontslag dreigt voor 1500 thuiszorgers. Zij kunnen dan bij TSN/ASITO aan de slag waarbij ze meer uren moeten draaien voor minder geld. Groot was ook de verontwaardiging van Jan Kramer over het persbericht van TSN/ASITO dat de thuiszorgwerkers aan de slag zouden kunnen voor hetzelfde geld en dezelfde arbeidsvoorwaarden. Hij ontkende dat hierover een akkoord tussen de vakbond en TSN zou bestaan. Renske Leijten deed een gloedvolle en strijdbare oproep om deze koehandel niet te accepteren. Daarna werd in Concordia verder gepraat over situatie in Twente en het wetsvoorstel dat Renske Leijten gaat indienen in de Tweede Kamer.

De SP roept alle thuiszorgers op om mee te gaan naar Den Haag als het initiatiefwetsvoorstel van de SP in de Tweede Kamer wordt behandeld. Dit wetsvoorstel moet er voor zorgen dat de marktwerking wordt afgeschaft.