25 oktober 2009

LAST VAN LAWAAI SPOOR

Bornse SP-leden uit de buurt Het Wensink hebben samen met andere buurtbewoners deze week handtekeningen opgehaald om te onderstrepen dat er haast gemaakt moet worden met het tegengaan van geluidsoverlast van (goederen)treinen. In de Twentsche Courant Tubantia verscheen onderstaand bericht.

LAST VAN LAWAAI SPOOR

Dit jaar, zo is er ooit beloofd, zouden de geluidsschermen langs het spoor worden geplaatst. Nu er nog niets staat en aanwonenden echt genoeg hebben van het lawaai van treinen is het tijd voor een handtekeningenactie.

BORNE - De SP en bewoners van een aantal buurten langs het spoor in Borne willen op korte termijn een gesprek met wethouder Nico Lansink Rotgerink omdat ze de overlast van treinen zat zijn. De wethouder, die pas na deze week in de gelegenheid is hierover een afspraak te maken, zal moeten uitleggen hoe de stand van zaken is rond het aanbrengen van geluidswerende maatregelen. Wie tussen het Mercuriusplein en station naast het spoor woont, ervaart dagelijks het lawaai van treinen. Overdag zijn dat de stop- en sneltreinen. En sinds kort is daar ook het goederenvervoer bijgekomen dat het transport op de 'verboden' lijn Hengelo-Zutphen vervangt. "Grote treinen uit voormalig Oost-Duitsland razen voorbij en maken nu gebruik van het spoor langs Borne", zegt Truus van Bree, één van de actievoerders.

Aan onder meer de bewoners van de nieuwbouw aan het Mercuriusplein is beloofd dat het plaatsen van geluidsschermen in 2009 gerealiseerd zou worden. Maar ook het overig deel van Het Wensink en bewoners van de appartementen bij het station wachten allang op dergelijke geluidsbescherming.

De bewoners zijn van mening dat naast het aanbrengen van geluidsschermen ook maatregelen moeten worden genomen voor stillere rails. "Met name de goederentreinen 's nachts zorgen voor geluidsoverlast die op de bovenverdiepingen van de huizen goed doordringt, waardoor mensen slecht slapen. De SP en bewoners willen graag van de wethouder horen welke maatregelen er genomen gaan worden en wanneer", zegt Toon Peters van de lokale politieke partij.

Deze week hebben bewoners in de wijk Het Wensink handtekeningen opgehaald. De SP die de actie steunt is blij dat vrijwel iedereen tekende. Deze handtekeningen gelden als extra middel richting wethouder om aan te geven dat de beloofde maatregelen niet op de lange baan geschoven mogen worden.