Ouderen in kou – moet dat nou?

23 december 2007

Ouderen in kou – moet dat nou?

Met bovenstaande tekst als motto stonden we als SP tijdens de koopzondag op 23 december in het centrum van Borne.

Het was koud maar door de drukte had je er minder last van dan anders. Bovendien hadden we een vuurkorf ter beschikking. Naast de vuurkorf zat José verkleed als oud vrouwtje. Zo vielen we op bij het winkelend publiek. De 500 flyers met ‘ De SP Borne wenst u prettige feestdagen en een sociaal 2008’ raakten al snel op. Op de flyer stond een tekst over ouderen die niet meeprofiteren van de stijgende welvaart, zoals ouderen met alleen AOW, of bewoners van AWBZ-instellingen die fors meer moeten betalen. Ook worden ouderen gekort op de thuiszorg.

Onze kerstboodschap leverde reacties op. Vooral van mensen die thuiszorg ontvangen, maar ook van werkenden in thuiszorg. Ook in Borne moeten degenen die huishoudelijk werk in de thuiszorg verrichten verder als alfahulp (met veel slechtere arbeidsvoorwaarden) of men moet werk in een andere plaats accepteren met drie kwartier eigen reistijd. Dat we in 2008 onze acties op dit gebied moeten voortzetten is duidelijk.

Of zoals een mooi plaatje van retecool het uitbeeldt: