Programma 2018-2022
Mobiliteit en Milieu
Mobiliteit en milieu: wat wil de SP bereiken?
♦Voorrang voor voetgangers en fietsers. Goede fiets- en wandelpaden moeten deze gezonde vormen van voortbeweging stimuleren. Het centrum moet goed bereikbaar zijn voor gehandicapten en ouderen die bijv. van een scootmobiel gebruik maken; geen obstakels op de looproutes langs winkelbedrijven. Goede fietspaden vanuit de wijken naar het centrum. ♦Fietssnelweg F35 voor het gedeelte in Borne verder aanleggen richting Almelo.
♦Geen gemeentelijke Verbindingsweg, maar in plaats daarvan de aanleg van de 5b variant die ook Zenderen ontlast van de verkeersdruk.
♦Meer aandacht van de landelijke overheid om de problemen rond het spoor in Borne op te lossen.
♦In het weekend rijdt de laatste trein tot 2.00 uur als het aan de SP ligt.
♦ Gratis busvervoer voor ouderen behorende tot de groep 65+
♦Huidige parkeerbeleid handhaven.
♦Weerselosestraat: voorkom geluid en tril-overlast. En voorkom onveilige situaties, waarbij fietsers en voetgangers in het gedrang komen.
♦Meer bankjes in het buitengebied. Als we de ouderen willen stimuleren om te blijven lopen en fietsen, dan moeten we ook meer gelegenheid geven om te rusten.
♦ Onderzoek naar het gevaar van te hoge concentraties fijnstof en andere schadelijke stoffen in en nabij woonwijken.
♦Het moet de burger gemakkelijker worden gemaakt om afval aan de bron te scheiden.
♦We zijn voor de invoering van statiegeld op blikjes en plastic flesjes.
♦Borne moet groener. Zichtbare vergroening van Borne: bomen planten waar het kan!
Mobiliteit en Milieu zijn nauw met elkaar verbonden
Ook in Borne zijn mobiliteit en milieu nauw met elkaar verbonden. De wijze waarop de mobiliteit is ingericht heeft gevolgen voor het milieu.
De SP ondersteunt het initiatief voor een beter onderzoek naar fijnstof en andere schadelijke uitstoot van het verkeer, zowel in Borne als in Zenderen. We willen beter inzicht in de schadelijke effecten voor de gezondheid. Daarom moet de uitstoot tijdens verkeerspieken worden gemeten en mag er niet alleen met gemiddelden worden gerekend.
Recente verkeersmetingen hebben opnieuw een toename van de verkeerstromen in en om de gemeente Borne laten zien. Wij zijn van mening dat we in Nederland zouden moeten willen voldoen aan de advieswaarden van de Wereldgezondheidsorganisatie.
De maximumsnelheid op de A1/A35 moet omlaag, daar is bijna de gehele gemeenteraad van overtuigd. De lobby hiervoor moet onverminderd doorgaan.
De SP staat achter de uitgangspunten van de zogenoemde Totaalvisie, maar heeft zich na kennisname van de MilieuEffectRapportage in het eerste raadsjaar tegen de tracékeuzes gekeerd die het verkeersprobleem in Zenderen niet helpen oplossen. De SP ondersteunt hierin de bezwaren van inwoners van Zenderen en ondernemers van De Molenkamp.
Mobiliteit
Het spoor:
De SP is initiatiefnemer van het comité Borne Spoort. Gebleken is dat lobbyen op allerlei politieke niveaus de problemen rond het spoor nog niet heeft verminderd. Naar onze mening moet er een grote actie worden georganiseerd, waar een groot deel van de bevolking zich bij wil betrekken. We moeten duidelijk maken dat er meer geld naar Borne moet om de spoorproblematiek aan te pakken.
De SP is voorstander van een nader onderzoek naar de mogelijkheid van omlegging van het spoor.
Burgers die aantoonbaar schade aan hun huis ondervinden door trillingsoverlast moeten hulp krijgen van de gemeenten met het vinden van hun recht t.a.v. een schadevergoeding.
Voorrang voor fietser en voetganger:Al sinds het bestaan van een afdeling van de SP in Borne hebben we ons ingezet voor het realiseren van een snelle fietsverbinding met Hengelo, zoals deze ook past binnen de plannen van de Regio Twente voor de F35 tussen Enschede en Nijverdal. De afgelopen jaren zijn er belangrijke stappen gezet in de realisering van de F35, maar we zijn nog niet klaar. De SP is voor een verkeersbeleid waarbij er voorrang wordt gegeven aan voetgangers en fietsers.
Er dient speciaal aandacht te zijn voor de groeiende groep ouderen. Zij hebben belang bij goed begaanbare trottoirs, vermijden van hinder van ongesnoeide heggen en andere obstakels, goede straatverlichting en duidelijke aanwijzingen bij de Ovonde.
Openbaar vervoer:
De SP heeft in Borne actie gevoerd voor gratis busvervoer voor ouderen in navolging van Hengelo en zal hiervoor blijven pleiten in de toekomst. Dit zal zowel voor Bornse als Hengelose ouderen voordelen bieden, maar ook de middenstand in de winkelcentra van beide plaatsen hiervan kan meeprofiteren.Borne is uit de gemeenschappelijke regeling regiovervoer gestapt en denkt met Rijssen/Holten na over een alternatieve manier van vervoer die in de loop van 2018 moet ingaan, zowel voor mensen met als zonder een beperking. De SP wacht het voorstel af.
MILIEU
‘Milieu’ is een breed begrip waar veel onderwerpen onder vallen. Het heeft raakvlakken met het thema Verkeer en Vervoer (lawaai, trillingen, fijnstof), maar ook met het beheer van de openbare ruimte, met water- en bodembeheer en met hoe je met afval omgaat, zoals met gevaarlijk afval in beken en sloten (drugsafval), huis- en bedrijfsafval. We zijn allemaal gebaat bij een schone omgeving.
Afvalbeleid
We zijn voor afvalscheiding. De technische ontwikkelingen gaan snel, op bepaalde plekken in ons land wordt al afval gescheiden bij de afvalverwerker. Zolang dat in onze regio nog niet het geval is, kan een lage drempel voor een gescheiden inzameling helpen om inwoners te stimuleren het afval goed te scheiden en in de juiste bak of op de juiste plek te storten. Hierbij kan gedacht worden aan het subsidiëren van een eenvoudig inbouwafvalsysteem in keukens van huishoudens. Met het invoeren van de oranje bak is een goede stap gezet. Bij volgende stappen moeten we de bevolking meenemen en niet voor de troepen uitlopen. De grofvuilregeling (nu 100 kg) moet niet verder worden teruggebracht. Het gaat om incidenteel afval (bankstel, afvalhout, vloerkleed etc.) dat niet in de grijze container past en dat men toch kwijt moet, en bij het depot aan de Wegtersweg prima gescheiden kan worden.