Programma 2018-2022

Inleiding

Wij hebben ons verkiezingsprogramma voor de gemeenteraadsverkiezingen 2018 de titel ‘Voor Elkaar, Voor Borne’ meegegeven. Zelfredzaamheid lijkt tegenwoordig het toverwoord. Dat klinkt heel mooi, maar komt soms neer op zoek-het-zelf-maar-uit. Dat laatste past misschien bij het neo-liberalisme dat in de laatste decennia de bovenstroom voert in de politiek. We zien het terug in de marktwerking in de zorg, in de steeds verder terugtredende overheid en in de een toenemende individualisering in de samenleving. Mensen voelen zich steeds minder betrokken en keren zich af van de politiek.

De SP kiest voor georganiseerde solidariteit. We zullen samen moeten bouwen aan een duurzame economie, aan verkleining van de  inkomensverschillen, een betere verdeling van macht en welvaart en een welzijn dat wordt bevorderd door vernieuwingen in de zorg en het bewust omgaan met ons milieu.  Wij zijn een groot voorstander van meer medezeggenschap en inspraak van burgers.

De strenge landelijke regelgeving, met name op het gebied van zorg en ondersteuning, werk en inkomen straalt wantrouwen uit naar de burger. Het aanmoedigen van burgers tot een grotere zelfstandigheid en zelfredzaamheid lijkt in de regelgeving te veel ingegeven door het besparen op de beschikbare financiële middelen, ook al is dat in het uitgevoerde beleid misschien niet de intentie. Een open en zorgvuldige communicatie kan voorkomen dat mensen het gevoel krijgen dat er niet naar hen geluisterd wordt. De lokale overheid kan daarin een voortrekkersrol vervullen, zodat niemand tussen wal en schip terechtkomt.

De waarden van de SP, zoals die zijn geformuleerd in het beginselprogramma van de SP "Heel de Mens" zijn nog steeds actueel:

Waardigheid: tot de menselijke waardigheid rekent de SP het respect van de ene mens voor de andere mens, het recht om in vrijheid mee te beslissen over de inrichting van de samenleving, bestaanszekerheid en een eerlijke kans voor ieder mens om in vrijheid,  te midden van anderen en met respect voor alles wat leeft, zijn of haar persoonlijk geluk na te streven.

Gelijkwaardigheid: het zijn van een beschaafde samenleving vereist de erkenning dat alle mensen fundamenteel gelijkwaardig zijn. De één is nooit meer dan de ander. Willen we iedereen op deze manier bejegenen, dan vereist dat de aanwezigheid van brede tolerantie in de hele samenleving en de afwezigheid van elke vorm van discriminatie of achterstelling.

Solidariteit: als we stellen dat iedereen gelijkwaardig is, zeggen we tevens dat mensen niet gelijk zijn. De mogelijkheden van de één zijn immers altijd anders dan die van de ander. Daarom moeten we voortdurend de solidariteit tussen mensen organiseren, zodat we waar nodig elkaar helpen en voor elkaar zorgen en ieder mens daadwerkelijk een eerlijke kans geven bij het streven naar een gelukkig leven.