Borne is rijkste gemeente van Overijssel qua gemiddeld inkomen inwoners, en armlastigste wat betreft financiële situatie gemeente.

27 januari 2022

Borne heeft iets met lijstjes. In 2011 mocht Borne zich het  ‘Leukste dorp van Overijssel’ noemen. Volgens het CBS is Borne momenteel de rijkste gemeente van Overijssel wat betreft het gemiddeld bruto jaarinkomen per inwoner. Wie had dat 50 jaar geleden kunnen denken, toen Borne nog echt een fabrieksdorp was. En nu lezen we in de Tubantia dat Borne helemaal onderaan staat qua financiële situatie in Twente maar ook als je kijkt naar gemeenten met minder dan 25.000 inwoners.

Nu gaat het te ver om Borne het Wassenaar van Overijssel te noemen. Van de 352 gemeenten staat volgens het CBS Borne in 2019 op de 168ste plaats wat betreft het gemiddeld bruto jaarinkomen per inwoner. Borne is allang geen fabrieksdorp meer maar een forenzenplaats. In de nieuwe wijk Bornsche Maten wonen vooral mensen die van elders gekomen zijn. De circa 1500 huizen die er inmiddels staan vallen voor het allergrootste deel in het duurdere en dure segment. Dit verklaart natuurlijk waarom Borne in 2010 nog op de vierde plek stond na Hof van Twente, Wierden en Dinkelland, en nu bovenaan.
De slechte financiële situatie heeft ook te maken met de GREX (Grondexploitatie). Borne heeft veel grond aangekocht voor de bouw van woningen in de Bornsche Maten. Een flink deel van die grond is nog onbebouwd.
Desondanks is de tegenstelling tussen de ‘rijkdom’ van de inwoners en de armlastigheid van de gemeente opvallend.