SP: Schoolzwemmen blijft ook in de toekomst belangrijk

5 juli 2014

SP: Schoolzwemmen blijft ook in de toekomst belangrijk

Dankzij een donatie van de Kringloop Borne blijft het schoolzwemmen tot 2018 gehandhaafd, maar de gemeente stopt per schooljaar 2018-2019 definitief met het subsidiëren van het schoolzwemmen. In het raadsvoorstel staat dat in de periode tot 2018 het onderwijs, het zwembad, de ouders en andere betrokken partijen naar een oplossing (oftewel een andere vorm van financiële dekking van het schoolzwemmen) kunnen zoeken. De gemeente wordt hierbij niet genoemd.

Hoe belangrijk is het schoolzwemmen? In de nota ‘Schoolzwemmen kopje onder’ wordt aangegeven dat leren zwemmen in ons waterland letterlijk van levensbelang is, en bij uitstek geschikt is voor een goede motorische ontwikkeling van kinderen en bovendien een pedagogische waarde heeft.
Het argument dat leren zwemmen een verantwoordelijkheid van de ouders is wordt in de nota niet tegengesproken. Maar ook wordt duidelijk gemaakt dat het zwemonderwijs in vele opzichten belangrijk is en dus onderdeel moet zijn van het bewegingsonderwijs.  En dat het niet van de toevallige omstandigheid of ouders zwemmen belangrijk vinden mag afhangen of kinderen leren zwemmen.
Het schoolzwemmen kost geld, denk aan het vervoer, de kosten van het zwembad en van de zweminstructeurs. Maar schrappen van het schoolzwemmen maakt het ook lastig voor het zwembad om het hoofd boven water te houden en kost mogelijk ook zweminstructeurs hun baan.
In februari van dit jaar verscheen de notitie ‘De betekenis van schoolzwemmen’, afkomstig van het Expertisecentrum Zwemonderwijs. In de notitie wordt onder meer aangetoond dat via het zwemonderwijs juist kwetsbare groepen worden bereikt die niet vanzelf de weg naar de zwemles en het zwembad vinden.
Je kunt het schoolzwemmen schrappen of handhaven, maar je kunt ook denken aan een tussenvorm. Op verschillende plekken ontstaat er een soort schoolzwemmen nieuwe stijl, dat ook als voordeel heeft dat het goedkoper is. Bij dit schoolzwemmen nieuwe stijl gaan kinderen minder vaak naar het zwembad, maar het zwemmen wordt als z.g. natte gymles gehandhaafd binnen het bewegingsonderwijs.

3.000 handtekeningen Dat ook ouders achter het behoud van schoolzwemmen staan, blijkt wel uit de liefst 3.050 (!) handtekeningen (erg veel voor een plaats als Borne) die in april van dit jaar aan de wethouder werden aangeboden. De SP heeft een oproep gedaan om als gemeentebestuur samen met het onderwijs, zwembad en ouders, mee te blijven denken over een nieuwe en tevens goedkopere vorm van zwemonderwijs, ook na 2018. Daarbij moet de mogelijkheid voor subsidie na 2018 niet bij voorbaat geschrapt worden. Er zijn weinig gemeenten van onze omvang die twee Olympische zwem-medaillewinnaars hebben voortgebracht. We hebben een traditie voort te zetten. De SP zal de vinger aan de pols houden.