Stampij aan de Steenbakkersweg

12 oktober 2013

Stampij aan de Steenbakkersweg

De gemeente Borne en vervuilde grond, de combinatie van deze woorden levert heel wat treffers op bij het zoeken met Google. Zelfs wordt Borne genoemd bij de ‘toplocaties’ in het Wikipedia artikel over Bodemverontreiniging in Nederland. Het gaat hierbij om de zwaar vergiftigde voormalige kleigaten aan de Steenbakkersweg. Op een steenworp afstand van deze kleigaten werd, precies tijdens de brand op industrieterrein De Veldkamp even verderop,  een grote hoeveelheid grond gedeponeerd. Buurtbewoners zagen al gauw dat er heel wat rotzooi tussen de gestorte aarde zat. Van de chauffeur van de vrachtwagen werden ze niet veel wijzer en van telefoontjes naar het gemeentehuis al helemaal niet.

Duidelijk werd wel dat de grond afkomstig was van het gemeentelijk depot aan de Kleiweg. Vanmorgen stond het hele verhaal in de Tubantia, met een verklaring van de gemeente erbij over deze vorm van grondverzet van de ene naar de andere locatie. We zijn als SP meteen maar weer eens poolshoogte gaan nemen en gaan praten met buurtbewoners. De verklaring van de gemeente roept bij hen weer nieuwe vraagtekens op.
Aan de koffietafel bij de familie Turksma troffen we Martin Velten van Borne-Nu. Zoals bekend hebben de SP en Borne-Nu een gezamenlijk verleden ten aanzien van de kleigaten. Samen hebben we er voor gezorgd dat het kleigaten terrein eindelijk wordt aangepakt, overigens tot tevredenheid van de bewoners. Die tevredenheid heerst er niet ten aanzien van de gemeente. Voor de zoveelste keer verzuimde de gemeente de omwonenden op de hoogte te stellen van geplande werkzaamheden. Al tientallen jaren overheerst het gevoel ‘wij tellen niet mee’.
We begrepen van Martin Velten dat Borne-Nu schriftelijke vragen heeft ingediend. We zullen zien wat het antwoord van de gemeente is op deze nieuwe blunder.