Zorgdemonstratie 8 juni

26 mei 2013

Zorgdemonstratie 8 juni

De AbvaKabo organiseert op zaterdag 8 juni een grote (thuis)zorgdemonstratie onder het motto ‘Handen thuis Rutte’. De vakbond zet gratis busvervoer in om zoveel mogelijk mensen die zich betrokken voelen bij de thuiszorg in Amsterdam bij elkaar te brengen. De lokale afdelingen van de SP – dus ook SP Borne – ondersteunen de actie van de AbvaKabo actief. Gisteren deelden we in Borne flyers uit (zie foto) met de oproep naar Amsterdam te komen.

Het kabinet Rutte is niet alleen van plan om verzorgingshuizen te sluiten en fors te bezuinigen op onder meer de dagbesteding en de gehandicaptenzorg, maar snijdt ook rigoureus in de thuiszorg.

Meld je aan op de website van SP Hengelo of op de website www.strijdvoorthuiszorg.nl van de AbvaKabo. De demonstratie duurt van ca. 12.00 uur tot ca. 15.00 uur. De AbvaKabo zorgt zelfs voor lunchpakketten. De gratis bussen stoppen in elke plaats waar zich meer dan 15 personen hebben aangemeld. Iedereen die zich aanmeldt krijgt bericht waar en wanneer de bus klaar staat.

Bewijs: acties helpen!
Dankzij de campagne Handen Thuis Rutte is het zorgakkoord gewijzigd. Sommige bezuinigingen zijn uitgesteld of verzacht. De bezuiniging op de thuiszorg is een jaar uitgesteld. En niet 75 procent, maar 40 procent van de thuiszorg wordt weggesneden. Het bewijs dat acties nut hebben. Tot resultaat leiden! Maar…. nog altijd 170.000 mensen moeten het straks zonder thuiszorg doen en ruim 50.000 thuiszorgwerkers verliezen hun baan. Daarom moeten wij door, want de wedstrijd is nog niet afgelopen.

Het kan anders
Bezuinigen in de zorg kan prima, maar dan op andere plaatsen! Zorgverzekeraars maakten afgelopen jaar 1,4 miljard euro winst. De eigen vermogens van zorginstellingen waren nooit zo hoog (3,3 miljard euro alleen al van thuiszorg- en verpleeghuisorganisaties). Onze oplossing: pak de bureaucratie aan, net als de verspilling en de topsalarissen en stop met de marktwerking. Dit levert miljarden op.