In de problemen door huurverhoging

30 mei 2013

In de problemen door huurverhoging

De fractie van de PvdA in Borne maakt zich zorgen over de gevolgen van de extra huurverhoging, zo lezen we in de Tubantia. De PvdA  zegt signalen te hebben gekregen dat alleenstaanden en gezinnen door de kostenstijging in de problemen kunnen komen. De PvdA vindt dat het college preventief te werk moet gaan en mogelijk hulp moet bieden.
De SP Borne is blij met de constatering van de Bornse sociaal-democraten en denkt dat ze zich niet alleen in de Bornse gemeenteraad sterk moeten maken voor hun wensen, maar vooral hun Haagse partijgenoten zouden moeten wijzen op de gevolgen van het kabinetsbeleid.

Door de inkomensafhankelijke huurverhogingen is er al sprake van een ongelijke behandeling van huurders ten opzichte van huiseigenaren. Maatregelen op hypotheekgebied moeten volgens het kabinet gecompenseerd worden, voor huurders geldt dit niet. Bovendien heerst er totale chaos bij de uitvoering van de wet. Woningcorporaties, gemeenten en belastingdienst werken vaak met verkeerde (niet actuele) cijfers, waardoor huurders met hetzelfde inkomen een verschillend percentage aan huurverhoging moeten betalen. Dit leidt tot rechtsongelijkheid. Herstel van fouten leidt tot grote administratieve rompslomp.

De huurverhogingen zijn slechts een van de vele voorbeelden van desastreus woonbeleid van het VVD-PvdA kabinet. Andere beroerde maatregelen die slecht voor huurders zijn en bovendien de bouw niet op gang trekken zijn:
- het plan van minister Blok om 1 miljoen woningen, die “de kwaliteit van commerciële woningen hebben” te liberaliseren, wat opnieuw een massale huurexplosie tot gevolg zal hebben.  Het lijkt erop alsof Blok niet zal rusten tot hij de complete sociale woningbouw heeft afgebroken.
- de verhuurdersheffing die woningbouwcorporaties moeten ophoesten maakt hen angstig om te investeren in nieuwbouw en renovatie. Zo raakt de bouwsector nog meer in het slop.